Bilgisayar bilimleri eğitim programının amacı, bilgisayar bilimlerindeki teknik birikimlerini uygulama yapma imkânıyla pratiğe dökerek liderlik veya destekleyici pozisyonlarda kendi mesleğinde başarılı bilgisayar uzmanları yetiştirme ve bu pozisyonlarda yazılım ve sistem geliştirmedeki becerilerini kullanmayı öğrenme yetisi kazandırmaktır. Ayrıca etkin ve verimli takım çalışmasını, etkili iletişim ve profesyonel uzmanlık için sosyal ve etik sorumluluklarını da bu program çerçevesinde kazanmaktadırlar. Programın bir başka amacı ise, tamamlamış olduğu uzmanlık eğitimi ile ilgili yaşam boyu öğrenme yetisini kazandırmaktır.

Bilgisayar biliminin en önemli rolü yaşam için gerekli problemleri çözmektir. Öğrenciler bilimsel ve sosyal bağlamda çeşitli problemleri çözmek için yazılım, donanım ve tasarımın geliştirilmesi üzerinde çalışırlar. Çünkü bilgisayarlar insanlara hizmet etmek için problemleri çözmektedirler bu da bilgisayar bilimlerinin önemli bir insani yönünün olduğunu göstermektedir.

Bilgisayar bilimleri için uluslararası işbirliği örgütü olan bilgisayar sistemleri derneği tarafından belirlenen, bilgisayar bilimlerinin tercih edilmesindeki en önemli 10 sebep aşağıdaki gibidir;

  1. Hesaplama, yaptığınız her şeyin bir parçasıdır,
  2. Bilgisayar uzmanlığı, çeşitli karmaşık ve zorlu sorunları çözmeye olanak sağlar,
  3. Bilgisayarlar dünya da pozitif bir fark yaratmayı mümkün kılar,
  4. Bilgisayar bilimleri parlak bir kariyer için çok çeşitli imkânlar sunar,
  5. Bilgisayarlar fiziki mekândan bağımsız olarak bulunduğunuz her yerde işinizi yapmayı mümkün kılar,
  6. Temel işiniz farklı olsa bile bilgisayar uzmanlığı her alanda size yardımcı olur,
  7. Bilgisayarlar gerçek yaratıcılık ve yenilik için birçok imkânlar sunar,
  8. Bilgisayarlar, hem bireysel hem de kolektif çalışmalarınızda birçok fırsat yaratır,
  9. Bilgisayar sistemleri, çok yönlü akademik bir hazırlığın önemli bir parçasıdır,
  10. Bilgisayar sistemleri, sınırsız bir şekilde gelecekteki fırsatları yakalama imkânı sunar.

Bilgisayar Bilimleri Eğitim programı sonrasında öğrenciler;

özellikler kazanma imkânı bulur.

Başvuru Kriterleri ve Kontenjanlar

Doktora Başvuru Kriterleri

Doktora Başvurabilecek Lisans Programları
ALES ≥70 (Sayısal)

Bilgisayar Mühendisliği,
Bilgisayar Öğretmenliği,
Elektrik Mühendisliği,
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği / Elektrik-Elektronik Mühendisliği,
Elektronik Mühendisliği,
Elektronik-Haberleşme Mühendisliği,
Enerji Mühendisliği
Elektronik ve Bilgisayar Öğretmenliği,
Haberleşme Mühendisliği,
Kontrol Mühendisliği,
Mekatronik Mühendisliği ,
Yazılım Mühendisliği,

Yabancı Dil ≥ 55

Yüksek Lisans Not Ortalaması ≥ 3.0

Kontenjan: 5
Yabancı Uyruklu: 0


Tezli-Tezsiz (Örgün) Yüksek Lisans Başvuru Kriterleri

Tezli Yüksek Lisans Tezsiz Yüksek Lisans (Örgün) Başvurabilecek Lisans Programları
ALES ≥ 60 (Sayısal) ALES ≥ 60 (Sayısal) Bilgisayar Mühendisliği,
Bilgisayar Öğretmenliği,
Elektrik Mühendisliği,
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği / Elektrik-Elektronik Mühendisliği,
Elektronik Mühendisliği,
Elektronik-Haberleşme Mühendisliği,
Enerji Mühendisliği
Elektronik ve Bilgisayar Öğretmenliği,
Haberleşme Mühendisliği,
Kontrol Mühendisliği,
Mekatronik Mühendisliği,
Yazılım Mühendisliği
Yabancı Dil ≥ 40 Yabancı Dil ≥ 40
Lisans Not Ortalaması ≥ 2.5 Lisans Not Ortalaması ≥ 2.0
Kontenjan: 6
Yabancı Uyruklu: 0
Kontenjan: 25
Yabancı Uyruklu: 0

* Örgün Tezsiz Yüksek Lisans için: 1 ders ücreti 300 TL'dir ve dönemde en az 4 ders seçimi zorunludur. Mezun olabilmek için 10 ders + dönem projesinden başarılı olmak gereklidir. (Yalnızca Dönem Projesi kalması durumunda 1 ders ücreti ödenir.)


Uzaktan Öğretim Yüksek Lisans Başvuru Kriterleri

Uzaktan Öğretim (Tezsiz) Yüksek Lisans Başvurabilecek Lisans Programları
ALES ≥55 (Sayısal)

Bilgisayar Mühendisliği,
Bilgisayar Öğretmenliği,
Elektrik Mühendisliği,
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği / Elektrik-Elektronik Mühendisliği,
Elektronik Mühendisliği,
Elektronik-Haberleşme Mühendisliği,
Enerji Mühendisliği,
Elektronik ve Bilgisayar Öğretmenliği,
Haberleşme Mühendisliği,
Kontrol Mühendisliği,
Matematik-Bilgisayar,
Matematik ve Bilgisayar Bilimleri,
Mekatronik Mühendisliği,
Yazılım Mühendisliği

Yabancı Dil: Dil puanı koşulu bulunmamaktadır.
Lisans Not Ortalaması ≥ 2.0
Kontenjan: 50
Yabancı Uyruklu: 0
Uzaktan Öğretim Ücreti: 1 ders ücreti 600 TL dir. Dönemde en az 4 ders seçimi zorunludur.
Mezun olabilmek için 10 ders + dönem projesinden başarılı olmak gereklidir.
(Yalnızca Dönem Projesi kalması durumunda 1 ders ücreti ödenir.)

Akademik Personel

Anabilim Dalı Başkanı

Anabilim Dalı Sorumlu Asistanı

Öğretim Üyeleri Çalışma Alanları
Prof.Dr. M. Ali Akcayol Mobil Kablosuz Ağ Teknolojileri, Web Teknolojileri, Web Madenciliği, Bulut Bilişim, Yapay Zeka Teknolojileri, Hibrit Zeki Sistemler, Zeki Optimizasyon Teknikleri
Prof.Dr. Şeref Sağıroğlu Casus Yazılımlar ve Korunma Yöntemleri, IPv6 Protokolü ve Geçiş Yöntemleri,
Sosyal Ağlarda Güvenlik Tehditleri ve Çözüm Önerileri, Kurumsal Bilgi Güvenliği, Siber Güvenlik, Bilgi,Bilgisayar ve Sistem Güvenliği, Bulanık Mantık, Zeki Anten Analizi ve Tasarımı, Yapay Sinir Ağları ve Uygulamaları, Etkin Teknoloji Kullanımı, Sezgisel Yaklaşımlar (Genetik, Tabu, Karınca), Doğrusal ve Doğrusal Olmayan Sistem Kimliklendirme, Modelleme ve Kontrol, Web Tabanlı Sistem Tasarımı, Web Tabanlı Gerçek Zamanlı Sistem Kontrolü, Eğitimde Bilişim Teknolojileri Kullanımı, Sayısal İşaret ve Görüntü İşleme, Biometrik Sistemler, Parmakizi ve Yüz Tanıma Sistemleri, Robotik, Steganografik Yaklaşımlar, Mobil ve Elektronik İmza.
Prof.Dr. Ayhan Erdem Bilgisayar Sistemleri, Bilgisayar Ağları, Web, Bilgisayar Programlama Dilleri, Hafıza Eğitimi (IQ,EQ,SQ),
Doç.Dr. Erdoğan Doğdu Veritabanı yönetim sistemleri, Semantik web, Web teknolojileri, Web servisleri ve uygulamaları
Performans analizi
Doç.Dr. Suat Özdemir Bilgisayar ağları, Kablosuz ağ teknolojileri, Kablosuz algılayıcı ağları, Ağ güvenlik uygulamaları, Bilgi güvenliği, Veri madenciliği
Doç.Dr. Mehmet Atak  Graf Teorisi
Doç.Dr. Hasan Ş. Bilge Görüntü işleme, Sinyal işleme, Dizilimsel sinyal işleme (array signal processing) Demetleme (beamforming), Ultrasonik görüntüleme, Sayısal mantık devrelerinin tasarımı
Doç.Dr. Hacer Karacan Sanal gerçeklik, İnsan - bilgisayar etkileşimi, Yapay zeka, Yazılım mühendisliği, Bilgi güvenliği
Doç. Dr. Fırat Hardalaç Biyomedikal, Sinyal İşleme, Görüntü İşleme , Video İşleme, Yapay Zeka
Yrd. Doç İbrahim Alper Doğru Mobil Ağ Teknolojileri, Mobil Güvenlik, Mobil Uygulamalar,  Mobil Sensör Ağlar, Mobil Tasarsız Ağlar, Araçsal Tasarsız Ağlar, Bulut Bilişim Teknolojileri, Sanallaştırma, İnternet Teknolojileri, İnternet Güvenliği, Web uygulamaları, E-Sağlık, E-Öğrenme, Bilgisayar Ağlarında Adli Bilişim
Yrd. Doç. Dr. Mehmet Demirci Sanal ağlar, Yazılım tanımlı ağlar (SDN), Bulut bilişimi, Ağ mimarisi ve gelecekteki Internet, Ağ yönetimi ve performans izleme, Ağ ve bilgi güvenliği
Öğr. Gör. Dr. Oktay Yıldız Veri Madenciliği, Makina Öğrenmesi, Biyoinformatik
Öğr. Gör. Dr. Murat Hacıömeroğlu 3 Boyutlu bilgisayar grafiği, Kalabalık simülasyonları, Java.
Öğr. Gör. Dr. Muhammet Ünal Kablosuz ağlar ve kablosuz ağ güvenliği, Veri güvenliği ve şifreleme, Paralel ve dağıtık programlama, Multi‐core programlama, Süperbilgisayarlar, Bilgisayar mimarileri, Gömülü sistemler

Ders İçerikleri

BİLGİSAYAR BİLİMLERİ ANABİLİM DALI DERSLERİ
DERSİN KODU DERSİN ADI ULUSAL KREDİ AKTS KREDİSİ LİNKLER
5031305 ZEKİ OPTİMİZASYON TEKNİKLERİ 3 8 AKTS
5041305 MOBİL VE KABLOSUZ AĞLAR 3 8 AKTS
5051305 GRAF TEORİSİ 3 8 AKTS
5201305 MAKİNE ÖĞRENMESİ 3 8 AKTS
5151305 ÜÇ BOYUTLU OYUN PROGRAMLAMA 3 8 AKTS
5141305 ANLAMSAL AĞLAR 3 8 AKTS
5081305 ETKİLEŞİMLİ SİSTEM TASARIMI 3 8 AKTS
5121305 ÖRÜNTÜ TANIMA 3 8 AKTS
5181305 KABLOSUZ AĞ GÜVENLİĞİ 3 8 AKTS
5191305 ÇOK İŞLEMCİLİ SİSTEMLER ve PARALEL PROGRAMLAMA 3 8 AKTS

 

BB- Veri Yapıları ve Algoritmaları 3 (3+0)

Yığıtlar, kuyruklar, bağlı listeler. Dinamik bellek ayırma. Ağaç yapılar. B-ağaçları ve uygulamaları. Graflar, en kısa yollar, topolojik sıralama. Sıralama ve arama teknikleri ve performans. Statik ve dinamik kırpma (hash) teknikleri. Algoritmalara giriş, algoritma analizi. Sıralama algoritmaları (selection sort, insertion sort, bubble sort, shell sort, merge sort, quick sort, heap sort), doğrusal zamanda sıralama (count sort, radix sort, bucket sort). Dinamik programlama (matrix-chain multiplication, longest common subsequence). Temel graf algoritmaları (BFS, DFS, Topological sort). Greedy algoritmları, minimum spanning trees (kruskal algorithm, prim algorithm), shortest path (bellman-ford algorithm, dijkstra algorithm). Bilgi sıkıştırma (Huffman algorithm).

BB503 Zeki Optimizasyon Teknikleri 3 (3+0)

Karmaşık mühendislik problemlerinde zeki optimizasyon tekniklerinin uygulamaları. Genetik algoritmalar, tavlama benzetimi algoritması, bulanık mantık, yapay sinir ağları, tabu arama ve karınca algoritması teknikleri. Bu tekniklerle örnek problem çözümleri.

BB515 Üç Boyutlu Oyun Programlama 3 (3+0)

Bilgisayar grafiği yazılımsal mimarisi, bilgisayar grafiği donanımsal mimarisi, Grafik işlemciler, 3 boyutlu grafik kütüphaneleri, geometrik dönüşümler, 3 boyutlu kameralar, iz düşümler, grafik motorları, grafik işlemcisi programlama, efektler, dizinleme, çarpışma önleme algoritmaları.

BB- Biçimsel Diller ve Otomatlar 3 (3+0)

Temel tanımlar. Otomat ve sonlu otomat. Düzenli ifadeler ve formal diller. Düzenli dillerin özellikleri. İçerikten bağımsız dilbilgisi yapıları ve diller. Pushdown otomat. İçerikten bağımsız dillerin özellikleri. Turing makinelerine giriş. Karar verilemeyen problemler. Zor problemler.

BB508 Etkileşimli Sistem Tasarımı 3 (3+0)

Etkileşimli sistemler, kullanıcı merkezli tasarım, algı ve hafıza, navigasyon, görev analizi, tasarım ilkeleri, tekrarlı tasarım döngüsü, kullanıcı deneyleri, geleceğe dönük tasarım prensipleri.

BB514 Anlamsal Ağlar 3 (3+0)

Kaynak tanım çerçevesi (RDF), RDF Şema, Formal Anlambilim, ontoloji dilleri (RDFS, DAML+OIL, OWL, ..), Ontolojiler ve Kurallar, Sorgu Dilleri, Ontoloji Mühendisliği, Mantık ve Çıkarım Kuralları, Anlamsal Ağ Uygulamaları.

BB- Genetik Algoritmalar 3 (3+0)

Biyolojik yapılara giriş. Genetik algoritmalar: programlama ve makine öğreniminin temelleri. Arama stratejileri. Matematiksel temeller. Öğrenme sistemlerinde rasgelelik. Mikroskobik dinamik sistem modelleri. Şema teorisi, ağaç temelli genetik programlama. Uygulamalar.

BB- Paralel Bilgisayar Mimarileri 3 (3+0)

Paralel bilgisayarlar. Paralel sanal makineler. Paralel hesaplamalar. Paralel bilgisayar modelleri, süper bilgisayarlar, paylaşımlı hafıza, Dağıtık hafıza, ölçeklenebilir işlemciler. Paralel programlama teknikleri. Paralel programlama, ileti aktarımı ile işleme, ardışık düzenim ile işleme, bellek paylaşımlı işleme, gibi kapsamlı teknikler ve paralel işleme için algoritmalar ve uygulamalar. MPI kullanımı.

BB- Uzman Sistemler 3 (3+0)

Temel kavramlar: çıkarsama makinesi, bilgi tabanı, bilgi edinimi, bilgi temsili ve kontrolü, otomatik muhakeme, belirsizlik temsili, pratik problem çözme. Uzman sistemlerinin pratik ve teorisinin gelişimi. Uzman sistem araçları. Bilinen uzman sistem örnekleri. Uzman sistem tasarımı için yazılım araçları ve mimarileri. Uzman sistem tasarım uygulama ödevi.

BB- Sayısal Tasarım 3 (3+0)

Sayısal sistemler, ikili sayılar, taban dönüşümleri, tümleyenler, işaretli sayılar, ikili kodlar. Boole cebiri, boole fonksiyonları, kanonik ve standart formlar, mantık işlemleri ve kapıları. Harita metodu ile sadeleştirme, dikkate alınmayan durumlar. NAND ve NOR uygulamaları. Birleşik mantık devreleri, toplayıcı, genlik karşılaştırıcı, kod çözücü, kodlayıcı, çoğullayıcı. Sıralı devreler, flip-floplar, saklayıcılar, sayıcılar. Bellekler, programlanabilir mantık devreleri. Saklayıcı transfer seviyesi, algoritmik durum makinaları. Bütün konuların HDL (Donanım tanımlama dili) ile uygulamaları.

BB- Bilgisayar Mimarisi 3 (3+0)

Giriş, bilgisayar performansı. Sistem yolları, önbellek, dahili ve harici bellekler. Giriş ve çıkış. Komut kümeleri, adresleme modları, CPU yapısı. RISC ve CISC mimarileri. Komut seviyesinde paralellik ve superskaler işlemciler. EPIC (IA-64) mimarisi. Kontrol birimi ve mikro programlanmış kontrol. Paralel bilgisayar mimarileri.

BB- Sayısal Devre Tasarımı ve Optimizasyonu 3 (3+0)

İleri seviyede mantık devre tasarımı. Teknolojik kısıtlamalar. Mantık tasarımın teorik temelleri. Bilgisayar destekli tasarım algoitmaları. Combinational devrelerde iki seviyeli ve çok seviyeli optimizasyon. Sonlu durum makinelerinin optimizasyonu. Yüksek seviyeli modelleme, planlama teknikleri. Mantık devrelerinde doğrulama ve test.

BB- Ayrık Matematik 3 (3+0)

Mantık, Kümeler, fonksiyonlar, Algoritmalar, Önermeler ve İspatlar, Önerme Denklikleri, Matematiksel Sonuç Çıkarma, Hesaplama Teorisi, İleri Hesaplama Teknikleri, İlişkiler, Graflar, Kafesler, Ağaçlar, Bool Cebri, Diller ve Dil yapıları, Dil Tanımlama, Fonksiyonların ve Rasgele Sayıların Üretimi, Turing Makinesi.

BB- Bilgisayar Tasarımı 3 (3+0)

Bilgisayar donanımında fonksiyon kullanımı, adresleme modları. İşlemci performansı, performansın faktörleri ve değerlendirilmesi. İşlemcinin iç yapısı: veriyolu (datapath) ve kontrol. Veriyolu tasarımı. Çok adım (multicycle) uygulamaları. Mikroprogramlama. HDL (Donanım tanımlama dili) ile aritmetik işlem ve kontrol birimlerinin tasarımı.

BB511 Veri Madenciliği 3 (3+0)

Veri madenciliğinin tanımı. Veri madenciliği uygulama alanlarına, tekniklerine ve modellerine genel bakış. Veri madenciliği aşamaları: Amacı belirleme, amaca uygun veri kümesi oluşturma (veri seçme), veri ayıklama ve önişleme, veri azaltma ve veri dönüşümü, veri madenciliği öğrenme algoritmasını seçme, model değerlendirme ve bilgi sunumu, bulunan bilginin yorumlanması. Veri Madenciliği öğrenme algoritmalarını inceleme: karar ağaçları, sınıflandırma, eğri uydurma, bağıntı kurma, bellek tabanlı yöntemler, k-komşu algoritması, demetleme, yapay sinir ağları.

BB- Yapay Zeka 3 (3+0)

Zekâ ve yapay zekâ tanımları. Problem çözme teknikleri: durum-uzayı yaklaşımı, problem-indirgeme yaklaşımı, problem modeli, problem sunumu, ayrıntılı arama algoritmaları (breadth-first, depth-first, iterative deepening), buluşsal arama algoritmaları. Oyun teorisi. Bilgi temsili ve nedenleme: önermeler mantığında; sözdizimi, anlambilim ve ispat kuramı (deductive inference), yüklem mantığı, üretim sistemleri, anlambilim ağları ve çerçeveleri. Kural tabanı, uzman sistemler, çıkarsama motoru. Makine öğrenimi: tümevarım, komutla öğrenme, örneklerle öğrenme, sınıflandırma, açıklama temelli öğrenme, ilişkisel ve sezgisel öğrenme. Yapay zekâ uygulamaları.

BB- Gerçek Zamanlı Sistem Yazılımları 3 (3+0)

Gerçek Zamanlı Sistemler. Gerçek Zamanlı İşletim Sistemleri Kavramları: Görev Anahtarlama, Zaman Uyumlama, Veri İletişimi. Gerçek Zamanlı Yazılım Geliştirme Yöntemleri. Gerçek Zamanlı Yazılım Geliştirme Araçları.

BB- Bilgisayarlı Grafik 3 (3+0)

Temel kavramları. Etkileşimli grafik programlamanın temelleri, grafik donanımları, nokta ve satır çizim düzenekleri, 2-B ve 3-B geometri, dönüşümler, eğrilerin ve yüzeylerin temsili, katı cisim modelleme, renklendirme, görünebilir yüzeylerin belirlenmesi ve aydınlatılması, gölgeleme ve ışıklandırma modelleri, renklendirme, saklanmış kenar ve yüzey algoritmaları. Üç boyutlu görüntüleme. Bilgisayar destekli uygulamalar.

BB506 Bulanık Mantık 3 (3+0)

Bulanık kümeler ve temel bulanık küme işlemleri; bulanık bağıntı ve genişleme prensibi; dilsel değişkenler; bulanık mantık ve yaklaşık muhakeme; bulanık kural tabanı; bulanık karar mekanizması; bulanıklaştırıcı ve netleştiriciler. Lineer olmayan yapılar için bulanık sistemler. Giriş-çıkış veri seti ile bulanık sistem tasarımı.

BB- Coğrafi Bilgi Sistemleri 3 (3+0)

Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ve kartografya: Tanımlar, CBS ve kartografya arasındaki ilişkiler, CBS'de görselleştirme aracı olarak haritaların önemi, konumsal veri, CBS'de kartografik yöntemlerin uygulanmasına örnekler. CBS'de harita özellikleri: kartografik yaklaşımlar, CBS'de kartografik iletişim, CBS uygulamalarında kullanılan haritaların işlevleri ve çeşitleri.

BB- Bilgisayar Bilimleri Proje Yönetimi 3 (3+0)

Proje Yönetimi Bağlamı. Proje Denetimi Bağlamı. Projenin Kavranması. Projenin Planlanması : Risklerin Tanımlanması ve Yönetilmesi, Proje Eylemlerinin Tanımlanması, Bağıntıların Kurulması, Projenin Değerlendirilmesi (Estimating), Programların Hazırlaması, Proje Bütçesinin Hazırlanması. Projenin İşletimi (Running) : Proje Ekibinin Oluşturulması, Gelişmelerin İzlenmesi. Beceri (Skills) Yönetimi.

BB- Dağıtık Sistemler 3 (3+0)

Dağıtık sistemler algoritmaların temeli, problemler, hata toleransı göz önüne alınarak dağıtık uygulamalar tasarlamak ve anlamak için gerekli modeller ve yöntemler. Pratik güncel dağıtık sistem uygulama örnekleri.

BB- Bilgisayar Ağları 3 (3+0)

Giriş. Bilgisayar ağlarının tasarımı, kurulumu ve performans prensipleri. ISO-OSI başvuru modeli. Fiziksel katman, veri bağı katmanı, ortam erişim alt katmanı, ağ katmanı, ulaşım katmanı, UDP ve TCP/IP protokolleri ve üst katmanlar. Bilgisayar ağ cihazları: köprü, yönlendirici, anahtarlar. Yönlendirme algoritmaları.

BB- E-İmza ve Açık Anahtar Altyapısı 3 (3+0)

E-imza tanımı, bileşenleri, uygulamaları. Güvenlik unsurları: veri bütünlüğü, kimlik doğrulama ve onaylama, inkâr edilmezlik, güvenlik gerekleri ve kullanılan yaklaşımlar. Bilgisayar ve iletişim güvenliği. Standartlar. ISO 27001. Sayısal İmza Algoritmaları. Anahtarlar. Özetleme Algoritmaları. Açık anahtar altyapısı ve bileşenleri. E-imza yazılım ve donanımları. Açık anahtar altyapısı ve donanımları. E-İmza Kanunu. E-imza uygulamaları.

BB- Gömülü Sistemler 3 (3+0)

Gömülü sistemlerin temel yapısının öğretilmesi. Gömülü Sistem Problemlerini çözme metotlarının kazandırılması. Gerçek zamanlı işletim sistemleri, mikro kontrol devreleri, gömülü geliştirme, haberleşme protokolleri, veri elde edimi, sensor sinyal işleme ve kontrol kuramı. Gömülü sistemler için programlama metotları, I2C veriyolu ve uygulamaları. Klavye programlama (Matris, Analog). Yedi Parçalı Gösterge Sürücüleri. Uzaktan kumanda birimleri ve kod çözücüler.

BB504 Mobil Kablosuz Ağlar 3 (3+0)

Kablosuz ve mobil ağların altyapıları. Problem ve çözüm yöntemleri. Kablosuz ortam erişimi. Mimariler ve protokoller. GSM/GPRS, CDMA, 802.11, Bluetooth, 3G, nG, mobil IP, mobil ulaşım katmanı, mobil uygulama geliştirme.

BB- Nanoteknolojiler 3 (3+0)

Akıllı malzemeler, üretim, üretim-süreçleri, nano teknolojiler ve bilgisayar bilimleri. Nano ve mikro elektromekanik yapılar. Nano sistemler için matematiksel modeller. Yapısal tasarım, benzetim ve modelleme. Hamilton ve Lagrance eşitlikleri.

BB- Algoritma Analizi ve Tasarımı 3 (3+0)

Algoritma etkinliği. Bilgisayar algoritmalarının analizi. Sınıflandırma, arama, sayfalama ve paralelleme. Matematiksel algoritmaların analizi. Oyun ve bulmaca, ağ algoritmaları ve olasılık algoritmaları analizi. Böl ve yönet ile dönüştür ve yönet yaklaşımları. Temel çizge yapıları, işlevleri ve algoritmaları. Rasgele algoritmalar ve çözümlemeleri. Dinamik programlama algoritmaları.

BB- Elektronik Ticaret 3 (3+0)

Elektronik ticaretin prensipleri. İşlemsel veri hareketi sistemleri. Güvenlik sağlama protokolleri. Güvenli uygulamalar. SIM ve manyetik kartlar. Dağıtık dokümantasyon kontrol sistemleri. Kurumlar arası işlemler. E-ticaret yazılım tasarım, geliştirme ve yönetimi. Heterojen elektronik ticaret işlemleri. Dönem projesi.

BB- WEB Tabanlı Teknolojiler 3 (3+0)

İnternet ve istemci/sunucu teknolojileri. İnternet bilgi sistemleri. Web tarayıcılar ve sunucular. İstemci ve sunucu taraflı diller. Web veritabanları ve XML. Temel internet uygulamaları ve protokolleri: DNS, HTTP, POP3, SMTP, FTP, P2P, IRC vb. Veri ağları. OSI katmanları. Kablosuz ve hareketli ağlar. Dönem projesi.

BB- VLSI Tasarımı 3 (3+0)

Çok büyük ölçekli tümleşik devre (VLSI) tasarım yöntemleri. Tasarım doğrulama ve test yöntemleri. Toplayıcılar, çarpıcılar, sayıcılar, ALU, bellekler ve sonlu durum makineleri (FSM) yapıları. Eşzamanlama, meta-kararlılık, PLL ve DLL devreleri. Programlanabilir mantık aygıtları (CPLD, FPGA, FPLD) ile tümleşik devre tasarımları. VHDL donanım tanımlama diline giriş. Bilgisayar destekli tasarım araçları ile VHDL kullanarak tümleşik devre tasarım ve gerçekleştirimleri.

BB- Kriptografiye Giriş 3 (3+0)

Micro denetleyicilere giriş, mikrobilgisayar sistemlerinin temelleri. 8 bitlik mikroişlemciler ve yapıları. ALU, kaydediciler ve kontrol birimleri. Bilgisayarda bilgi iletimi, makine dili, assembly dili ve çeşitleri. Adresleme metotları. Komut türleri ve assembly dilinde programlama. Giriş-Çıkış kontrolü ve program uygulamaları, tümleşik devreler, mikroişlemciler, kontrol devreleri, PIC programlama.

BB- Derleyici Tasarımı 3 (3+0)

Derleyicinin mantıksal tasarımının gelişimi. Programlama dilleri, çeviriciler, gramer sınıflandırması, dil tasarımı, sonlu durum özdevinirleri, leksik çözümleyiciler, aşağıdan yukarıya ayrıştırma, yukarıdan aşağıya ayrıştırma, simge tablosu işleme, kod üretimi, işlemesi ve optimizasyonu.

BB- Programlama Dilleri 3 (3+0)

Programlama dilleri sözdizimlerini ve bunların anlamlarını ile kullanımlarını tanımlama. Biçimsel sözdizimsel gösterimi, anlatım yapısı, postfix ve infix gösterimi ve dönüşümü. Veri çeşitleri ve değişkenler, anlatım ve atama deyimleri, kontrol yapıları ve alt programlar. Fonksiyonel ve Mantıksal diller ve programlama. Mevcut programlama dillerinin anahtar özellikleri. Program yapıları, prosedürler, fonksiyonlar ve metotlar. Kalıtsallık ve dinamik sınırlayıcılar. Uyum, tutarlılık ve ağ yapısı. Grafiksel kullanıcı arayüzleri.

BB520 Makine Öğrenmesi 3 (3+0)

Makinalar. Öğrenme metodolojileri ve teoremleri. Bayes karar kuramı, parametrik yöntemler, parametrik olamayan yöntemler, karar ağaçları, doğrusal ayrımsama, yapay zeka metotları ve öğrenme. Denetimsiz sınıflandırma ve öğrenme.

BB- Mikromimari 3 (3+0)

Yüksek performanslı mikroişlemci tasarımına giriş. Komut desteği, data deteği ve mikroişlemci gerçekleştirimi. Derleme zamanı ve çalışma zamanı kriterleri. Yoğun dallanma tahmini. Geniş durumlu işlemciler, in-order, out-of-order çalışma. Güncel mikroişlemciler kullanılarak uygulama çalışmaları.

BB- Hesaplama Karmaşıklığı 3 (3+0)

Hesaplama ve karmaşıklık teorilerinin temelleri. Hesaplanabilirlik, karar verilemezlik ve mantık. Karmaşıklık sınıflarının ilişkileri, NP-completeness, P-completeness ve rastgele hesaplama. Kriptografi, mantık programlama, terem ispat, optimizasyon problemlerinin çözümleri veya paralel hesaplama alanlarından seçilen birisinde uygulama gerçekleştirimi.

BB- Paralel Hesaplama 3 (3+0)

Paralel bilgisayar programlarındaki gelişmeler. Yük dengeleme, gecikme ve hızlanma yaklaşımları. İdeal modeller için algoritma geliştirimi. Dağıtık veya paylaşımlı hafızaya sahip paralel sistemlerde programlama. Grid hesaplama. Performans analizi. Dönem projesi.

BB- Uyarlamalı Sistemler 3 (3+0)

Bulunduğu ortamı öğrenebilen makine veya programlar. Genetik algoritma ile öğrenen programlar. Samuel’in stratejisi. Gerçekci sinir ağları. Sınıflayıcı sistemler. NETL ve SOAR gibi yapay zeka sistemleri.

BB- Doğal Dil İşleme 3 (3+0)

Doğal dil işlemenin dizilimsel ve anlamsal teorilerine genel bir bakış. Unification tabanlı grammerler, ayrıştırma metodları. Yapay zekaya dayalı anlamsal teorilerinin geniş bir şekilde incelenmesi. Dönem projesi.

"19 Nisan 2015 tarihinden önce kayıt yaptıran öğrenciler zorunlu kredili ders uygulamasından muaftır."

Bilgisayar Bilimleri Doktora ve Yüksek Lisans
ZORUNLU KREDİLİ DERSLER
2015-2016 I. Yarıyıl (Güz Dönemi)
5201305 Makine Öğrenmesi 
2015-2016 II Yarıyıl (Bahar Dönemi)
5051305  Graf Teorisi 
5201305  Makine Öğrenmesi 
2016-2017 I. Yarıyıl (Güz Dönemi)
5051305 Graf Teorisi
5201305 Makine Öğrenmesi
5321311 Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Adli Bilişim)
2016-2017 II. Yarıyıl (Bahar Dönemi)
5051305 Graf Teorisi
5321311 Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Adli Bilişim)
Bilgisayar Bilimleri Uzaktan Öğretim Tezsiz Yüksek Lisans
ZORUNLU KREDİLİ DERSLER
2015-2016 I. Yarıyıl (Güz Dönemi)
5201310 Makine Öğrenmesi 
2015-2016 II Yarıyıl (Bahar Dönemi)
5201310  Makine Öğrenmesi 
5331310  Yazılım Proje Yönetimi 
2016-2017 I. Yarıyıl (Güz Dönemi)
5051310 Graf Teorisi
5201310 Makine Öğrenmesi
5321312 Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Adli Bilişim)
2016-2017 II. Yarıyıl (Bahar Dönemi)
5081310 Etkileşimli Sistem Tasarımı